Наша школа, Гимназија “9.мај”, је најмлађа нишка гимназија, са краћом традицијом, али обећавајућом будућношћу.
Сви у Нишу могу лако да пронађу зграду, али нису сигурни која је то врста школе јер Нишлије о њој говоре као о трговачкој академији (1936), економској школи, затим школи за заједничку основу (1977/78–1988/89), природно-математичкој школи (1989/1990), и гимназији општег смера. Оснивање гимназије општег смера, у јуну 1990, праћено је тешкоћама јер су постојале три гимназије са традицијом и реномеом, па је првих година био упис ђака са слабијим успехом. Међутим, време је показало да школа има квалитета и успеха и уписивао се све већи број ученика са одличним успехом те је школа полако стицала углед пролазећи кроз све реформе и осавремењивање наставе. Тако је прве школске године било 6 одеЉења општег смера, 14 природно-математичког смера и једно одеЉење ученика драмске струке. Тада је било 625 ученика у 21 одеЉењу, а данас 803 ученика у 25 одеЉења општег смера. Гимназија је четврта и најмлађа по времену формирања у граду Нишу. Тренутно има подмлађен наставни кадар, али се ослања на традицију старијих и пензионисаних професора, који су стални саветници и консултанти своје школе.


Налази се у мирној, али централној градској зони, добро је саобраћајно повезана са свим деловима града и у близини је осталих образовно-васпитних институција и установа културе. Смештена је у архитектонски вредном здању подигнутом 1936, али су последњих година зидови дворишта модернизовани, украшени графитима које су радиле групе ученика уметничких школа из Ниша, Бања Луке и Пловдива. У пространим и светлим учионицама и кабинетима, скоро потпуно заштићена од градске буке, омогућено је несметано извођење наставе.
Стекавши углед, Гимназија бива све познатија, сарађује са градским институцијама и појавЉује се на великом броју манифестација. Професори наше школе остварују добру комуникацију у образовном процесу која обухвата ученике, професоре, родитеЉе, локалну заједницу, установе и организације битне за образовање младих.
Школа је отворена према јавности, и у многим пројектима и манифестацијама сарађује са основним и средњим школама и установама радом на заједничким пројектима. Од културних и образовних установа издвајамо: Народну библиотеку, Народно позориште, Луткарско позориште, Симфонијски оркестар, Народни музеј, Нишки културни центар, Дом војске, Универзитет у Нишу, галерије. Школа је активна у свим социјалним и културним облицима рада.
Професори су чланови друштава за српски и страни језик, хемију и биолгоију, друштва математичара и физичара, Српског историјског друштва и ЦЛИО; градског актива професора, Уније синдиката просветних радника, Есперанто удружења, Гете института. Рад ученика наше школе везан је за: ИС Петница, Енергеу, Центар за таленте, ЈАЗАС, КУЛТУР КОНТАКТ, Сорош фондацију, Отпор и Аустријски културни центар. Најнепосредније смо везани за кошаркашке клубове Студент и Ергоном, Ватерполо клуб Класик, рукометне клубове Железничар и ОРК Ниш, Аеробик и фитнес клуб Каћа, Атлетски клуб Железничар, Одбојкашки клуб Студент и фудбалске клубове Цар Константнин и Железничар. У сталном контакту смо са Министарством просвете и спорта Србије, Војском Србије, Српском православном црквом, Центром за социјални рад, Црвеним крстом, Диспанзером за породичну терапију, Заводом за заштиту здравЉа, Заводом за ментално здравЉе, Заводом за превенцију болести зависности.
Међународна сарадња наше школе остварена је са представништвима и амбасадама из Немачке, Норвешке, Чешке, Швајцарске, Аустрије, Холандије, ПоЉске, Јапана и са Кипра од којих смо добили бројне књиге за школску библиотеку.
О нашем раду и успесима извештавају Народне новине, локалне радио и ТВ станице, а на програму Нишке телевизије имали смо термин за Школски швенк, емисију коју су реализовали ученици наше школе и ученици ЕТШ “Мија Станимировић”.
Професори и ученици Гимназије “9.мај” организовали су на предлог Школског развојног тима сталне акције Отворена врата и Ученички дан. Отворена врата су организована за све ђаке и родитеЉе наше школе који желе консултације о даЉем школовању, решавању проблема, о додатној и допунској настави, слободним активностима. Такође, овај дан је увек у другом полугодишту намењен свим основцима који би можда уписали нашу школу, како би упознали своје будуће професоре, срели своје старије другове.
Улогу запослених у Гимназији два пута годишње преузимају ђаци у оквиру Ученичког дана. ПријавЉују се за послове које обавЉа директор школе, стручна служба, професори, техничка служба. У обавези су да сами организују наставу и целокупан рад школе. Тих дана су најживЉе активности у школи јер би сви да учествују, а највише заинтересованих има за обавЉање послова директора и чистача. Пошто су и прави професори у школским клупама, понашају су несташно као њихови ђаци, али се сада професори-ученици буне што су данима спремали лекцију, а ученици-професори нису довоЉно пажЉиви на часу. Успешно је остварен васпитни, образовни и забавни циЉ који је привукао пажњу и у граду, па су акцију пропратила сва локална средства јавног информисања, тако да ће она прерасти у традицију.
У школи се бира Ученички парламент, а ученици наше школе су активни и у хуманитарним акцијама добровоЉног давања крви, сакупЉања новчаних прилога за помоћ деци-избеглицама и лекова за оболеле. У оквиру саме школе уређују школски простор, израђују наставна учила и главни су у обележавању Дана школе и Дана Светог Саве.
Оно по чему највећи број ученика памти своје гимназијске дане свакако су екскурзије. Гимназија сваке године организује екскурзије које доприносе стицању општег образовања и културе, упознавању своје земЉе и других земаЉа. Некада су ученици I и II разреда обилазили српске манастире или Црну Гору, ученици III разреда Сремске Карловце, фрушкогорске манастире и Сент Андреју, а у IV споменике античке Грчке. Данас обилазе Тополу, Војводину, Охридско језеро, Будимпешту, Грчку и Италију, Праг, Барселону.
Ми смо најмлађа и једина гимназија општег типа, са програмом најближим програмима гимназија старијег типа, што омогућава проходност како на техничке и природно-математичке факултете, тако и на студије језика и друштвених наука. Ђаци који се определе за похађање наше школе имају више времена да размишЉају о свом усмерењу и да преиспитају своја стварна интересовања.
Наши ученици у 90% случајева уписују жеЉене факултете и међу првима их завршавају, што је најбоЉа потврда квалитета рада у школи.
Некадашњи професори су постали уважени јавни радници Ниша, а истакнути ученици су: познати млади режисер Кокан Младеновић и глумци: Весна Станковић, Евгенија Станковић, Горан Милев, Александар Маринковић, Александар Михајловић и Дејан Цицмиловић. И данас се препричава анегдота са часа биологије када глумачко одеЉење није било спремно за контролни из биологије. Договорили су се да један ученик одглуми колабирање, а они направе гужву како би тест био одложен. Међутим, због добре глуме и понетости њоме, одеЉење није приметило да је професорка звала Хитну помоћ и да се међу њима појавио прави лекар са шприцем у рукама. Повлачења није било, и ђак је морао да прими иЊекцију са инфузијом. Тек много година касније, на прослави матуре, професорка је сазнала за ту позоришну представу.
Оно на шта су професори наше гимназије сигурно најпоноснији је све већа заинтересованост нишких основаца за нашу школу и високи постигнути резултат ученика на факултетима…а то је уједно и најбоЉа лична карта једне образовне институције.
проф. Мила Догановић